Läroplanen för teknik pratar om vikten av den mänskliga nyfikenheten och strävan att lösa problem och hur detta är drivkraften bakom mycket av den utveckling vi ser i samhället. Här påpekas också hur viktigt det är att alla känner sig bekväma i vårt tekniktäta samhälle för att samhället skall förbli jämställt.
Eleverna skall utveckla kunskaper om teknik i vardagen och förstå grundläggande uttrycksformer och begrepp och hur de kan lösa problem och uppfylla behov i vår vardag. Teknikämnet skall också ge eleverna förutsättning att kunna utveckla egna tekniska idéer. Dessutom skall teknikämnet ge eleverna förståelse för hur vår moderna teknik påverkar både människan, samhället och miljön.
Under år ett till tre kommer eleverna i kontakt med hävstänger och liknande och hur de ger oss tillgång till kraft vi inte förfogar över med endast våra muskler. Mycket av undervisningen bygger på att de lär sig att tillverka egna tekniska skisser och bygga utefter detta och på så vis tillämpa tekniska lösningar. Högre upp i ålder handlar det mer om mekanismer, stabilitet i konstruktioner, el-komponenter (som du finner under ellära) etc. I högstadiet kommer överföring och kontroll av kraft och rörelse, hållfasthet, bearbetning av material med mera att beröras. Arbetssättet fokuserar på konstruktion och utprövning både vad gäller befintliga lösningar och egna konstruktioner.